kennisartikel over De Ondernemende Vrouw

Duik je in de wereld van online marketing, dan komen er veel begrippen voorbij. Sommige begrippen ken je misschien wel, andere zijn wellicht nieuw voor je. Om je een beetje op weg te helpen, beschrijven we alle belangrijke online marketing begrippen op deze pagina. Ken je bepaalde begrippen nog niet, vind je de definitief van deze termen hieronder. Nu ben je helemaal op de hoogte en kun je met je nieuwe inzichten écht goed starten met online marketing.

Affiliate marketing

Affiliate marketing wordt ook wel performance based marketing genoemd. Het is een vorm van online marketing waarbij adverteerders betalen voor de weergave van hun advertenties, op basis van het behaalde resultaat. Heb je een website, dan kun je een advertentie van een ander bedrijf op je site plaatsen. Wordt er op jouw advertentie geklikt en vervolgens een product of dienst besteld, dan krijg je een bepaald percentage van de omzet.

Je kunt natuurlijk ook de andere rol aannemen. In dit geval zoek je een website om op te adverteren, om vervolgens een deel van je omzet te betalen als er inderdaad een product of dienst wordt verkocht via de advertentie op die specifieke site. Een affiliate aanbieder is bijvoorbeeld Awin.

Conversie

Gaat de bezoeker van jouw website over tot actie, dan is er sprake van conversie. Er is sprake van conversie als hij of zij een product bestelt, maar ook als hij of zij contact opneemt, een formulier invult, een informatiepakket bestelt en ga zo maar door. Je bepaalt zelf wat relevante conversie is voor jouw bedrijf. Vind je het belangrijk dat je zo veel mogelijk producten verkoopt, dan is dit een belangrijke vorm van conversie voor jou. Je stelt conversiedoelen op, om vervolgens te meten of je deze doelen wel of niet behaald hebt. Wil je meer leren over het stellen van doelen? Wij leren het je in een persoonlijk adviestraject.

Leadgeneratie

Leadgeneratie betreft het (online) werven van nieuwe potentiële klanten. Dit doe je meestal via een website. Een lead is een ander woord voor een potentiële klant. Houd je je bezig met leadgeneratie, dan probeer je zo veel mogelijk leads te verzamelen. Het uiteindelijke doel van leadgeneratie is het uitbreiden van je klantenbestand.

Je kunt bijvoorbeeld leads genereren door ze een white paper te laten downloaden. Leads zullen gaan converteren als ze een aantal keer je naam voorbij hebben zien komen. Zo kreeg ik de eerste aanmeldingen voor mijn workshops “adviestraject” en “het bouwen van een website in 1 dag” van mensen die mij al langer volgden op social media.

Bereik

Bereik wordt ook wel ‘reach’ genoemd. Dit is het aantal mensen dat je bereikt met een offline advertentie, een online advertentie, een website of een ander middel. Spreek je over het bereik van een website, dan heb je het over het aantal unieke bezoekers van de site. Mensen die meerdere keren op een site komen, tellen niet iedere keer mee bij het berekenen van het bereik van een site.

Testimonial

Een testimonial wordt ook wel een getuigenis, getuigschrift of aanbeveling genoemd. Het is een positieve verklaring van een klant, over de producten en/of diensten van jouw bedrijf of jouw bedrijf in het algemeen. Een testimonial kan een korte quote zijn, maar ook een lang verhaal. Je kunt testimonials op je website zetten om andere mensen aan te sporen klant te worden van jouw bedrijf. Wil je mijn testimonials lezen? Klik dan hier.

Zoekmachineoptimalisatie

Zoekmachineoptimalisatie wordt ook wel Search Engine Optimization of SEO genoemd. Houd je je bezig met zoekmachineoptimalisatie, dan probeer je jouw website hoger in de organische zoekresultaten (de niet-betaalde zoekresultaten) van Google en andere zoekmachines te krijgen. Dit doe je door je website op de juiste manier aan te passen en eventueel uit te breiden. Je kunt zelf aan de slag met SEO, maar je kunt hier ook een SEO-expert voor inhuren. Een SEO-expert weet precies waar de zoekmachines naar kijken bij het beoordelen van jouw website en kunnen je site dan ook hoger laten scoren in de zoekresultaten. Wij kunnen jou volledig ontzorgen in jouw SEO-traject. Alle informatie vind je hier. Maar wil je zelf alles over SEO weten dan kunnen we jou dat ook leren. Dit komt tijdens mijn workshopdag “Adviestraject” veelvuldig aan bod. Met ruim 150.000 likes op Facebook, goed converterende bezoekers op onze website en 2 blogs die in de eerste maand samen al 100.000 bezoekers trokken, ben ik een SEO-expert.

Social media marketing

Social media marketing wordt ook wel afgekort met SMM. Het is een marketingtechniek waarbij gebruikt wordt van een of meerdere social media kanalen, zoals bijvoorbeeld Facebook, Instagram, Snapchat en Twitter. Het uiteindelijke doel van social media marketing verschilt per bedrijf. Meer weten over het verhogen van je bereik op Facebook lees je in mijn andere blog. Je vindt het hier. Wil je zelf alles weten over social media marketing en actief hiermee aan de slag? Lees over mijn adviesdag waarbij social media marketing volop aan bod komt. Alle informatie vind je hier.

Keywordonderzoek

Keywordonderzoek wordt ook wel zoekwoordonderzoek genoemd. Voer je een zoekwoordenonderzoek uit, dan achterhaal je op welke woorden de (potentiële) klanten van jouw bedrijf zoeken in Google en andere zoekmachines. Door een zoekwoordenonderzoek uit te voeren, kun je gemakkelijk bepalen op welke zoekwoorden je moet richten bij zoekmachineoptimalisatie. Niet-relevante zoekwoorden kun je uit je SEO strategie schrappen en relevante zoekwoorden worden juist aan je strategie toegevoegd. Ook kun je de zoekwoorden uit het onderzoek gebruiken om de beste advertenties te plaatsen in Google.

Whitepaper

Een whitepaper wordt ook wel een e-paper genoemd. Dit is een kort document of compleet rapport waarin een bepaald probleem wordt beschreven, doorgaans met de beste oplossing van dit specifieke probleem. Een whitepaper moet de lezer informeren, maar het uiteindelijke doel is het verkopen van een product of dienst. Een bedrijf dat onderhoudsproducten voor zwembaden verkoopt, kan bijvoorbeeld een whitepaper schrijven over het reinigen van een zwembad. In dit document komen dan diverse producten uit het eigen assortiment naar voren. Een whitepaper kan een prima middel zijn om nieuwsbriefadressen te verzamelen.

Webwinkel

Een webwinkel of webshop is een online winkel. Je kunt hier verschillende soorten producten kopen, zonder daadwerkelijk een winkel te bezoeken. Je bekijkt het productaanbod van de online winkel, je voegt de gewenste producten toe aan je virtuele winkelmandje en je rekent deze direct online af. In sommige gevallen is achteraf betalen ook mogelijk. Door je adresgegevens in te vullen, weet de eigenaar van de webwinkel waar jouw bestelling naartoe moet. Je krijgt je aankopen vervolgens enkele dagen later thuis afgeleverd. Ik begon 15 jaar geleden al met mijn eerste webshop. In die tijd was het nog redelijk onbekend dat je iets op internet kon bestellen en dat dit thuisbezorgd werd;-)

Url

Een url is het volledige adres van een webpagina. Dit adres bestaat uit de domeinnaam en het zogeheten pad op de server. Een url kan naar de homepage van een website verwijzen, maar ook naar een specifieke pagina, een video of een afbeelding. Wat veel mensen niet weten, is dat het woord ‘url’ een afkorting is. Deze afkorting staat voor Uniform Resource Locator.

Traffic

Traffic wordt ook wel verkeer genoemd. Dit is de verzamelnaam voor alle activiteit op een website. Met dit woord duid je het totale aantal bezoekers van de website aan, maar ook het aantal bezoekers per pagina (paginaweergaves). Overigens wordt deze term niet alleen voor websites gebruikt, maar ook in de wereld van online marketing. In een online marketingcampagne is traffic namelijk het aantal impressies van een campagne.

Landingspagina

Een landingspagina wordt ook wel een landingspage genoemd. Dit is een webpagina waar je vanzelf op terecht komt als je op een bepaalde banner, link of advertentie klikt. Er zijn ook organische zoekresultaten in Google die je naar een landingspagina sturen. Een landingspagina gaat doorgaans over een specifiek product of een specifieke dienst in het aanbod van een bedrijf. Het doel van de pagina is het overtuigen van de lezer om een aankoop te doen. Vanuit de landingspagina wordt de bezoeker hiervoor doorgestuurd naar een andere pagina, waar hij of zij een bestelling kan plaatsen.

Inbound marketing

Inbound marketing is een vorm van (online) marketing. Het uitgangspunt van inbound marketing is dat potentiële klanten jouw bedrijf vanzelf kunnen vinden, zonder dat zij eerst geconfronteerd worden met advertenties op het internet, offline reclamecampagnes, direct mail en ga zo maar door. Het doel van inbound marketing is daar te zijn waar de potentiële klant je zoekt, zodat je op deze manier toch gevonden kunt worden door de doelgroep van je bedrijf.

Schrijf je blogs, dan houd je je in feite bezig met inbound marketing. Je adverteert niet en zendt geen televisiecommercials uit, maar probeert met jouw blogs in aanraking te komen met je doelgroep. Het idee is dat je potentiële klanten jou vanzelf vinden via de blogs die je schrijft. Door daar te zijn waar de potentiële klant je zoekt, haal je klanten binnen.

Google Analytics

Google Analytics is een webapplicatie van Google. Je gebruikt deze webapplicatie voor het meten en vervolgens het analyseren van de traffic van jouw website. Je kunt met Google Analytics zien hoeveel mensen jouw site bezoeken, maar ook welke pagina’s er vooral bekeken worden. Je kunt zelfs zien op welke pagina’s de bezoekers van jouw website afhaken, door je site weer weg te klikken. Google Analytics is dan ook zeker waardevol. Deze webapplicatie kan je helpen jouw website te verbeteren, zodat je meer conversie kunt realiseren met jouw site.

Google Adwords – SEA

Google Adwords is de naam van het advertentieprogramma van Google. Maak je gebruik van dit advertentieprogramma, dan kun je advertenties plaatsen in de zoekresultaten van Google. Het is de kunst om op de juiste zoekwoorden te adverteren, zodat je door de juiste personen gevonden wordt. Je kunt met Google Adwords ook op partnerwebsites van Google adverteren.

Let op: Google Adwords hoort niet bij zoekmachineoptimalisatie. Je probeert met Google Adwords inderdaad meer bezoekers naar je website te trekken, maar dit doe je niet met de organische zoekresultaten in Google.

FAQ

Een FAQ wordt ook wel een Q&A (Frequently Questions and Answers) genoemd. Dit is een lijst met vragen die veel gesteld worden door de (potentiële) klanten van een bedrijf. Onder iedere vraag staat het antwoord duidelijk beschreven. Door een FAQ op je website te zetten, kun je de klantenservice van je bedrijf ontlasten. De vragen die in de FAQ staan, hoeven namelijk niet meer aan de klantenservice gesteld te worden. Je kunt je FAQ steeds uitbreiden. Dit doe je als dezelfde vraag veel aan de klantenservice wordt gesteld.

Aan de slag!
Nu je de belangrijkste marketingbegrippen begrijpt, kun je aan de slag met online marketing. Je maakt een online marketingplan en op basis van deze strategie kun je deze vorm van marketing effectief inzetten om jouw bedrijf naar het volgende niveau te tillen. Hulp nodig? Ik kan je met alle bovengenoemde aspecten helpen

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.