De Ondernemende Vrouw bereik op Facebook

Een tijdje geleden maakte Mark Zuckerberg van Facebook bekend dat er iets zou gaan veranderen in het algoritme van de social media website. Persoonlijke berichten krijgen namelijk voorrang in het nieuwsoverzicht: deze worden eerder en vaker getoond. Dit gaat ten koste van berichten van bedrijven, zoals die van jou. Door de verandering in het algoritme van Facebook, kan het dan ook zo zijn dat je plotseling veel minder bereik hebt op Facebook. Gelukkig kun je hier iets aan doen.

In dit artikel lees je mijn tips wat je kunt doen als het bereik van jouw Facebook pagina plotseling snel terugloopt. Door de tips in dit artikel op te volgen, kun je het bereik opkrikken en verlies je geen trouwe fans. Dit betekent dat je net zo veel uit je Facebook pagina kunt blijven halen als je op dit moment doet. Onze Facebookpagina’s hebben samen 150.000 likes. Je kunt mij dus met recht een Facebookexpert noemen. Bekijk hier onze Facebookpagina’s: KusTerugDe Ondernemende VrouwZomerzoen

Nog even iets anders. Als je 2.000 likers op je Facebookpagina hebt, wil dat niet zeggen dat ook 2.000 mensen jouw berichten zien. Slechts een heel klein gedeelte zal een bericht van jou zien. Als je mij ooit persoonlijk ontmoet hebt, kun je je misschien wel herinneren dat ik de Facebooktrechter uitleg. Ik zal deze in een volgend blogbericht nog een keer uitleggen.

Tip 1: maak berichten zo waardevol mogelijk

Je kunt iedere dag berichten blijven plaatsen, maar wat als deze berichten door weinig mensen worden gezien? Dan is het eigenlijk zonde om iedere dag uren bezig te zijn om meerdere berichten te plaatsen op je pagina. Je kunt overwegen om minder berichten te plaatsen, maar dan raad ik je wel aan om je te focussen op het verhogen van de waarde van jouw Facebook posts. De posts die je plaatst, moeten simpelweg zo waardevol mogelijk zijn.

Een waardevol bericht is een bericht waarin je waardevolle content deelt. Het kan een informatief artikel zijn over een voor je volgers interessant onderwerp, maar het kan ook een grappig artikel zijn of een kijkje achter de schermen zijn. Eenvoudige Facebook posts die voornamelijk commercieel zijn, kun je achterwege laten. Dat is iets dat Facebook minder wil zien in de tijdlijn van likers en daarom zal Facebook deze berichten veel lager of niet in een tijdlijn plaatsen.

Tip 2: stel vragen

Je wil interactie op je Facebook pagina, want interactie zorgt voor een hoger bereik. Het lijkt misschien lastig om voor interactie te zorgen, maar dit is helemaal niet zo moeilijk als je denkt. Je kunt namelijk interactie creëren door vragen te stellen aan je volgers. Stel je een goede vraag, dan reageren jouw volgers op deze vraag. Reageren de volgers op je vraag en reageer je weer op hen, dan ontstaat er een mooie interactie. Niet alleen leuk voor de volgers met wie je een gesprekje hebt, maar ook goed voor je bereik. De mensen die jouw volgers volgen, zien de interactie namelijk terug op hun nieuwsoverzicht. Dit betekent dat jouw pagina meer mensen bereikt, simpelweg door een eenvoudig gesprek te voeren.

Let op: het is belangrijk je volgers de juiste vragen te stellen. Dit zijn vragen waar zij echt op willen reageren. Stel je onzinnige vragen, dan is de kans op interactie klein. Denk daarom goed na over de vragen die je jouw volgers wil stellen en vraag jezelf vooral af of jouw volgers op deze vragen zullen reageren.

Tip 3: ga eens ‘live’

Een tijd geleden heeft Facebook een nieuwe functie gekregen: Facebook Live. Met deze functie kun je letterlijk ‘live’ gaan: je maakt een filmpje en dit filmpje komt ter plekke online, op jouw Facebook pagina. Het is misschien wat spannend om voor het eerst live te gaan, maar het is zeker de moeite waard. Facebook Live video’s doen het namelijk erg goed, simpelweg omdat hier over het algemeen veel mensen op reageren en dat Facebook live video’s lang bovenaan een tijdlijn plaatst waardoor het bereik de dagen na de livegang flink op zal lopen.

Bepaal voor jezelf waar jij een filmpje over kan maken en denk goed na over de opzet van dit filmpje. Ook in dit geval is het belangrijk om goed na te denken wat jouw volgers willen. Wat willen je volgers zien en waar zullen je volgers op reageren? Maak een interessant filmpje en de reacties volgen vanzelf. Wordt er veel gereageerd op je filmpje, dan heb je een hoog bereik.

Vind je Facebook Live echt iets te spannend? Plaats dan eens een gewoon filmpje, die je van tevoren hebt opgenomen en eventueel hebt gemonteerd. Gewone filmpjes doen het namelijk ook goed op Facebook, zeker als je een leuk en interessant filmpje plaatst. Heb je wat meer zelfvertrouwen gekregen na het plaatsen van je filmpje, dan kun je altijd nog een Facebook Live post opnemen en plaatsen.

Tip 4: start met adverteren

Je kunt jouw pagina onder de aandacht brengen bij je doelgroep door te adverteren op Facebook. Zeker nu Facebook een ander algoritme krijgt en het lastiger is op een natuurlijke manier in aanraking te komen met je doelgroep, is dit een aanrader. Je doelgroep krijgt jouw pagina niet zomaar meer te zien, maar door een betaalde advertentie komen ze toch met jouw pagina en jouw bedrijf in aanraking. Vaak kan al met een klein budget veel resultaat behaald worden.

Veel mensen denken dat adverteren op Facebook duur is, maar dit is helemaal niet het geval. Zelfs voor een budget van 10 euro kun je al veel mensen bereiken, als je jouw advertentie maar op de juiste manier insteekt en segmenteert. Heb je nog nooit een advertentie geplaatst op Facebook en heb je geen idee hoe je een goede ‘ad’ kan plaatsen? Dan kunnen wij je hiermee helpen. Onze pagina’s hebben ruim 150.000 likes. Je kunt ons dus met recht een expert noemen.

Ga je zelf adverteren dan hebben we een extra tip voor je: begin met een klein budget en kijk wat jouw advertentie doet. Ben je tevreden? Bouw het budget en schaal op. Ben je niet tevreden? Pas de advertentie dan aan en test de ‘ad’ nog eens. Wellicht heb je nu een hoger bereik en kun je alsnog jouw budget verhogen. Je kiest helemaal zelf hoeveel geld je in totaal uit wil geven aan jouw Facebook advertenties. Dit kunnen ook een paar tientjes zijn.

Tip 5: start een Facebook groep

Je kunt niet alleen een pagina beheren op Facebook, maar je kunt ook een groep starten en beheren. Aan deze groep kun je vervolgens mensen toevoegen, die weer mensen kunnen uitnodigen. Richt je een groep op die echt meerwaarde biedt voor jouw volgers, dan kan jouw Facebook groep zeker een succes worden. En door je succesvolle groep vervolgens te koppelen aan je Facebook pagina, krijgt je pagina ook meer bereik.

Je kunt allerlei soorten groepen opzetten. Denk hierbij aan groepen waarin je tips plaatst voor jouw (potentiële klanten) of deel jouw kennis en ervaring. Probeer te bedenken waar jouw doelgroep op zit te wachten: welke groep zou voor jouw doelgroep interessant zijn en zullen ze de moeite waard vinden? Zomaar een groep opstarten om je bereik te verhogen, is niet aan te raden. Om het bereik van je Facebook pagina echt te verhogen, heb je namelijk wel een écht goede, interessante en waardevolle groep nodig. Onze groepen voor Zomerzoen en KusTerug groeien elke dag. Wij plaatsen regelmatig aanbiedingen alleen voor onze groepsleden in de Facebook groepen.

Extra tip: houd je statistieken goed in de gaten

Wil je jouw pagina echt tot een groot succes maken, dan is het belangrijk om de statistieken van je Facebook pagina goed in de gaten te houden. Controleer welke berichten goed hebben gewerkt (ofwel voor een groot bereik hebben gezorgd) en welke berichten wat minder succesvol maken. Hier kun je namelijk weer veel van leren. De berichten met een groot bereik kun je later – uiteraard in een nieuw jasje – opnieuw plaatsen. De berichten die wat minder goed hebben gewerkt, kun je in de toekomst verbeteren of helemaal niet meer plaatsen.

Zie je bijvoorbeeld in de statistieken dat een post met een informatief blogbericht goed gewerkt heeft? Dan kun je onthouden dat informatieve posts goed werken bij jouw doelgroep. Door nogmaals een informatieve post te plaatsen, kun je het bereik van jouw Facebook pagina nog meer verhogen.

Heb je een advertentie geplaatst op Facebook? Dan houd je de statistieken van deze advertentie ook goed in de gaten. Vergeet echter niet ook de statistieken van je andere posts goed te controleren, want deze cijfertjes zijn net zo belangrijk.

Een nieuw algoritme voor Facebook? Geen paniek!

Facebook is veranderd, maar je hoeft niet in paniek te raken. Gebruik je bovenstaande tips, dan kun je jouw bereik namelijk op hetzelfde niveau houden of eenvoudig verhogen. Je kunt helaas niet veranderen dat Facebook er anders uit is gaan zien, maar je kunt er wel het beste van proberen te maken met bovenstaande tips om plotseling minder bereik op Facebook te veranderen in: Gemakkelijk meer bereik op Facebook.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.