Hoe maak je Instagram stories

Hoe maak je Instagram stories

De laatste overzichten in de cijfers van Instagram tonen aan dat meer mensen de foto’s in de stories op Instagram bekijken dan de foto’s in de feed. Laat ik jou eerst uitleggen wat het verschil is en dan vertel ik je alles over hoe maak je Instagram stories.

 

Instagram feed & hoe maak je Instagram stories

“Vroeger” had je alleen de feed (lees: tijdlijn) op Instagram. Daar begon het ooit allemaal mee.instagram stories maken feed

De feed is het eerste wat je ziet als je jouw Instagram app opent. Je kunt naar beneden scrollen en dan zie je foto’s voorbij komen die de personen die jij volgt geplaatst hebben. Jouw feed is de etalage van jouw bedrijf. Vroeger liep ik als klein meisje langs etalages en dat vond ik prachtig. Hoe mooier de etalage hoe langer ik stil bleef staan. Nog steeds loop ik graag langs de etalage van de Bijenkorf in Eindhoven. Zo prachtig vind ik dat en vooral ’s avonds als alle verlichting aan is. Jouw tijdlijn is dus de etalage van jouw bedrijf. Zorg ervoor dat je deze zo aantrekkelijk mogelijk maakt.

 

Lees meer: hoe ik mijn omzet verdubbel uit Instagram

 

Instagram stories

Je stories zitten helemaal links bovenaan de pagina. Je ziet daar de stories van jouw volgers in een horizontale rij. Als er een rood rondje omheen staat dan betekent het dat er een nieuwe storie geplaatst is.

instagram stories maken

 

Het gaat te snel

Je stories blijven een aantal seconden in beeld. Daarna zie je de volgende storie. Bovenin zie je een klein balkje lopen en zie je hoeveel stories er zijn. Stories zie je een paar seconden maar als je je vinger rechts op het scherm plaatst dan stop de storie en kun je rustig verder lezen. Wil je nu een eerdere storie nog een keer bekijken, plaats dan je vinger aan de linkerkant op het scherm en je gaat elke keer een storie terug.

 

Wat is het nadeel van een story

Het nadeel is dat de story maar 24 uur zichtbaar blijft. Maar dat kan ook een voordeel zijn omdat je zo veel sneller nieuwtjes en dagelijkse bezigheden in je stories aan jouw volgers kunt laten zien.

 

De gouden Insta story tip

Plaats in je story een # met een zoekwoord dat voor jouw bedrijf van toepassing is. Mensen zoeken op een # en je zult zien dat jouw story heel veel meer bekeken kan worden. Regelmatig heb ik stories die door ruim 5.000 mensen bekeken zijn. Zo kun je ook nieuwe volgers krijgen. Als jouw feed en bio de moeite waard zijn voor jouw nieuwe volger dan heb je er weer een fan bij. Gefeliciteerd!

 

Lees meer: tips voor meer bereik op Instagram

 

Update eind 2020

Instagram stories worden steeds belangrijker om jouw doelgroep kennis met jou te laten maken. In mijn geval wil mijn doelgroep echt alles van mij weten. Waar zijn mijn oorbellen van? Van welk melk maak ik mijn favoriete cappuccino? Hoe plan ik berichten op Instagram in.

Vind ik dat erg? Totaal niet. Allemaal mooie manieren om te connecten met mijn doelgroep. En dat is wat Instagram sinds eind 2019 wil. Echte connecties, echt Instagram, echt jezelf laten zien. Als iemand een online cursus van mij koopt, hoor ik vaak dat ze een story zagen waarin heel veel herkenbaarheid zat. Daarna werd besloten om een cursus bij mij te kopen of zich in te schrijven voor mijn live Instagram dag. Stories zijn voor mij dus de perfecte manier om aansluiting te vinden bij mijn volgers.

 

Online cursus Hoe maak ik Instagram stories

Ik heb een 5-daagse online cursus gemaakt over het maken van succesvolle Instagram stories.

 

Volg jij mij al op Instagram?

Dagelijks deel ik tips om te groeien op Instagram en ondernemerstips: check hier Instagram van De Ondernemende Vrouw

 

Of luister mijn podcasts voor ondernemersinspiratie

Podcasts De Ondernemende Vrouw op Spotify

Podcasts De Ondernemen Vrouw op iTunes