Marketing voor hotels en restaurants

Marketing voor hotels en restaurants

Deze week werd ik uitgenodigd bij een hotel in Zeeland. De bezoekersaantallen waren ok. Ze zijn namelijk het hele seizoen volgeboekt. Maar het bestedingsgedrag per bezoeker moest omhoog. Dat is een kolfje naar mijn hand. Ik doe dat ook voor het Hof van Saksen. Daar heb ik met mijn bedrijf Zomerzoen 65 kinderboerderijen ingericht. Hier komen mijn tips voor marketing voor hotels en restaurants.

 

Marketing voor hotels en restaurants

Marketing voor hotels en restaurants Tip 1: klantvriendelijkheid

Ik ben heel bewust 2 uur te vroeg om in te checken. Ik wil kijken hoe daarop gereageerd wordt. Het meisje achter de receptie is heel vriendelijk maar geeft me ook de kamersleutels met: “kijk zelf maar even of de kamer al schoon is”.

To do: geef de schoonmaakster een mobiele telefoon zodat de receptioniste altijd zelf even kan bellen.

 

Marketing voor hotels en restaurants Tip 2: doe een rondje

En dan bedoel ik niet dat je een rondje moet geven maar loop elk uur even langs alle gasten die aan het zwembad liggen. Ik zag nu blikjes cola, pizza en tapas van de supermarkt uit tassen komen omdat er niemand van de bediening langskwam. Toen ik de eerste dag iets bestelde aan het zwembad gingen ook andere gasten ineens iets bestellen. Zien eten doet eten.

Als je elk uur een rondje doet, weet ik zeker dat je elke dag € 300 extra omzet kunt halen. Dat is per week € 2100 en per maand ruim € 8.000. Toch een fors bedrag dat jouw klanten beter bij jou kunnen besteden dan bij de Italiaan schuin tegenover jou. Je hebt ze al binnen hé?

To do 1: zorg dat je € 300 extra omzet per dag realiseert uit extra activiteiten.

To do 2: maak lunchkaartjes en breng deze langs bij elk ligbed en terrastafeltje. “Hoi, ik kom even de lunchkaart brengen. Wil je iets bestellen, dan mag je dat doen in de bar of dadelijk bij mij als ik een rondje maak. Ik kom het dan graag bij je brengen”.

 

Marketing voor hotels en restaurants Tip 3: masseer erop los

Ik moet bij de foldertjes op de receptiebalie zien dat er een masseur in het pand aanwezig is. Je weet wel. Veel hotels hebben zo’n groot rek met tientallen foldertjes. Daar trof ik een foldertje van de masseur in het hotel aan. Dat er een masseur in het hotel aanwezig is, is me niet verteld tijdens het inchecken maar staat ook niet op het A4’tje dat ik kreeg met alle informatie. Zet op de balie een bordje neer hoeveel plekken er per dag nog beschikbaar zijn. Of hang het in de toiletten. Maak daarnaast arrangementen om nagels te lakken. Het is hoogzomer en vrouwen willen er leuk uitzien.

 

Marketing voor hotels en restaurants Tip 4: verras de kids

Maak een verrassingstasje voor de kids. Daarin zit oa een kleurplaat. Bij inlevering van de kleurplaat is het kindergerecht gratis in het restaurant bij betaling van een volwassene als ze komen eten tussen 17-19 uur. Je restaurantteam is die tijd toch al aanwezig en zit nu gezellig koffie te drinken. Gasten eten later in de vakantietijd. Op deze manier zijn de uren met een lagere bezettingsgraad ook winstgevend.

Oh ja: maak voor de kleurplaten een Wall of Fame. Kinderen voelen zich dan heel speciaal. Haal de Wall of Fame elke zaterdag leeg anders wordt het een rommeltje. Elke keer als kinderen voorbij lopen voelen ze zich trots. En als de kids een fijne vakantie hebben, dan hebben ouders dat ook.

 

Verdere tips marketing voor hotels en restaurants

Laat je medewerkers hun handen wassen als ze het toilet bezocht hebben. Heb 3 keer gezien dat een medewerkster dat niet deed na een toiletbezoek. Als ik dat zie, zien andere gasten dat ook.

Ruim lunches op bij het zwembad. Nu bleef het de hele middag staan. Vliegen mochten gratis van de restjes eten.

Zet de stoelen bij het zwembad netjes neer aan het einde van de dag. Veel bezoekers gingen ‘s avonds nog even bij het zwembad zitten en het was zo rommelig nu.

Serveer gerechten in borden die ervoor bestemd zijn. Alles werd nu in een diep bord geserveerd. Appeltaart, tosti’s maar ook een boterham met kroket. Best lastig eten.

Alles wat niet heel vaak gebruikt werd, stond nu in het zicht onder een open trap. Laat er een mooie kast voor bouwen zodat het niet meer in het zicht staat.

 

Lees meer

  1. verdubbeling van mijn omzet via Instagram
  2. waarom is Instagram nu zo populair?
  3. tips voor het maken van Instagram stories
  4. cursusaanbod van De Ondernemende Vrouw

Shoppingtips

 

 

Heb jij nu nog goede tips voor marketing voor hotels en restaurants? laat ze hieronder achter.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.