Wil jij niet groeien op social media

Wil jij niet groeien op social media?

Veel ondernemers gebruiken social media websites als Instagram, Facebook, Linkedin of Pinterest om hun bedrijf te promoten. Er zijn echter nog niet zo veel ondernemers die online video’s delen op deze sociale platforms en/of hun eigen website. En dit is jammer, want je kunt heel veel bereiken door online video’s te delen. De titel is natuurlijk een trigger om jou dit artikel te laten lezen. Lees hieronder verder waarom video mateloos populair is en waarom je gaat groeien op social media als je dit gaat inzetten.

Reden #1: video’s zijn populair onder mobiele internetgebruikers

Het zijn voornamelijk de mobiele internetgebruikers die online video’s bekijken. Zet je een leuke video op Instagram of Pinterest, deel je een interessante video op je website of plaats je een video op Facebook, dan wordt dit filmpje voornamelijk door mobiele internetgebruikers bekeken. En dit is interessant, want het aantal mobiele internetters stijgt ieder jaar. Dit betekent dat het bereik van een online video ieder jaar weer groter wordt.

Tip: zorg ervoor dat jouw video goed weergegeven wordt op mobiele apparaten. Een goede mobiele weergave is een must als je mobiele internetters wil bereiken met jouw online video.

Reden #2: video’s zijn gemakkelijk deelbaar op social media

YouTube is al vele jaren het grootste netwerk voor het delen van online video’s. Een aantal jaren geleden gingen Facebook en Instagram de strijd aan met dit grote online videoplatform. Om een groter aandeel te krijgen in de wereld van de online video’s, maakt Facebook het jou zo gemakkelijk mogelijk leuke video’s te delen. Je kunt zelfs een live video op Facebook plaatsen. Ook Instagram zag kansen in een videoplatform en ontwikkelde IGTV.

Jij kunt je video’s gemakkelijk delen op social media, maar andere gebruikers kunnen jouw video ook erg gemakkelijk met hun netwerk delen. Hoe vaker jouw video gedeeld wordt, hoe groter het bereik van je filmpje is. Ook als je zelf niet zo’n groot bereik hebt, kun je met jouw video veel mensen bereiken op dit online platform.

Tip: ondertitel jouw video altijd. Op een moment dat geluid niet zo goed uitkomt (denk aan het openbaar vervoer, een wachtkamer) zal jouw video toch het optimale resultaat genereren als deze ondertiteld is.

Reden #3: video-advertenties zijn goedkoop en effectief

Om YouTube van de online video troon te stoten, maken Instagram en Facebook het erg voordelig om video-advertenties te plaatsen op deze sociale platforms. Je hoeft dus niet veel geld te investeren om een videocampagne te lanceren.. Daar komt nog bij dat de meeste videocampagnes erg effectief zijn. Je betaalt er niet veel geld voor, maar je kunt er wel veel uit halen.

Tip: met een goede telefoon kun je tegenwoordig al heel gemakkelijk goede video’s opnemen. Koop een klein statief erbij en maak al snel je eerste vlog.

Reden #4: je geeft je bedrijf een gezicht

Veel consumenten vinden het prettig om te weten met wat voor bedrijf ze precies in zee gaan, als ze een product aanschaffen of een dienst afnemen. Je kunt jouw bedrijf een duidelijk gezicht geven door een of meerdere online video’s te delen. Dit moeten dan uiteraard wel persoonlijke video’s zijn, waarin je bijvoorbeeld laat zien wie er bij jouw bedrijf werken, hoe je kantoor eruit ziet en wie je zelf bent.

Tip: sinds ik mijn tips om te groeien ben gaan delen op IGTV, is mijn bereik vertienvoudigd. Om mijn trainingen vol te krijgen, is niet zoveel meer nodig als het delen van video’s met groeitips.

Reden #5: je kunt een complete campagne opzetten

Enkele jaren geleden werden video’s voornamelijk ingezet om een campagne te ondersteunen. Nu worden video’s steeds vaker als complete campagne ingezet. Je kunt als ondernemer bijvoorbeeld iedere week een nieuwe video plaatsen, als onderdeel van een grote serie. Maak je interessante video’s, dan kijken je fans echt uit naar je nieuwe aflevering. Dit zorgt voor een groot bereik.

Reden #6: de prijzen van online video’s gaan omlaag

Online video marketing wordt steeds populairder, ook in Nederland. Omdat steeds meer bedrijven zich bezig houden met deze vorm van online marketing, gaan de prijzen van online video’s flink omlaag. Daarnaast is het heel gemakkelijk om mensen te targetten met een betaalde advertentiecampagne die bijvoorbeeld jouw video langer dan 30 seconden bekeken hebben.

Reden #7: er zijn vele interessante online video trends

De wereld van online video marketing is een zeer innovatieve wereld. Deze wereld staat niet stil, maar laat regelmatig nieuwe trends zien. Een trend die we enkele jaren geleden ineens zagen en nu nog steeds veel zien, was de ontwikkeling van de drone video’s. Nu zien we vooral veel 360 video’s. Met de innovatieve online video trends kun je jouw doelgroep erg gericht én op een leuke manier bereiken.

Ga je helemaal mee met de diverse online video trends, dan laat je jouw doelgroep zien dat je een modern en innovatief bedrijf bent. Er zijn veel bedrijven die dit positieve imago willen krijgen bij hun doelgroep. Je kunt veel geld uitgeven om je imago te verbeteren, maar soms is het delen van een innovatieve video al voldoende om te laten zien hoe modern je bent.

Reden #8: video’s helpen je complexe zaken uit te leggen

Stel, je verkoopt wasmachines. Heb je een wasmachine verkocht, dan wil je uiteraard dat de klant deze machine op de juiste manier gebruikt. Daarom doe je een handleiding bij het apparaat. Wat je echter ook kunt doen, is een handleiding verstrekken én een online productvideo delen. In deze video leg je uit welke programma’s de wasmachine heeft, maar ook hoe de klant het apparaat precies moet gebruiken. Ook kun je enkele interessante tips delen in de video, bijvoorbeeld over het verwijderen van vlekken in kleding. De handleiding blijf je verstrekken, maar de online video biedt je een extra mogelijkheid om jouw product goed uit te leggen aan de klant. Jaren geleden verkochten wij muurstickers. Wij zetten in die tijd een handleiding op Youtube. De telefoontjes aan onze klantenservice daalden met 25%.

Een online video helpt je uitstekend complexe zaken aan (potentiële) klanten uit te leggen. Zeker als je iets over wil brengen op de computer, laptop, telefoon of tablet, is het niet verstandig complexe documenten met paginalange teksten te gebruiken. Lange teksten worden namelijk niet goed gelezen op de computer, telefoon of tablet. Video’s daarentegen zijn wel uiterst klantvriendelijk. Zelfs het meest complexe onderwerp kan eenvoudig en snel behandeld worden in een informatieve video.

 

Wil jij mijn online video’s bekijken? Hier vind je ze op mijn IGTV-kanaal en wil jij niet groeien op social media? Maak dan vooral geen video’s;-)

 

 

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.